Een Phoenixbrug te ver

Motorrijden is “a way of life”. Vroeger was dat meer voor de wind in de haren, vandaag is motorrijden dé oplossing om in de stad te kunnen rijden zonder bijkomende files te veroorzaken én bovendien ook nog voor een stuk minder uitstoot te zorgen. Zeker als je zoals ik, in het bezit bent van een hybride motor die ineens ook 100% elektrisch kan rijden (weliswaar aan 30km/u maar bon, hoe snel denk je dat je gemiddelde rijdt in de stad?). Ondanks mijn meerdere mails aan het stadsbestuur blijven motorrijders een te negeren groep bij ontwerpen en aanleg van straten.phoenix045

En files die zijn er overal engenoeg. Tegenwoordig meer dan ooit. Gent heeft er tegenwoordig een abonnement op. Dus wordt de motor, de snorfiets, de fiets en elektrische fiets extra interessant. Dat Groen maar blijft zagen over het feit dat we meer het openbaar vervoer moeten gebruiken vind ik maar niets. Het openbaar vervoer zit (1) mee in de file en (2) het is traag. Over het traject Mariakerke-Gent met de bus doe ik 3x zo lang in tijd dan met de fiets. De Lijn mist daarnaast ook een groot stuk flexibiliteit. Ik blijf fier op mijn flink gespaarde MP3 zitten, 70% elektrisch.

phoenix05

Dus, goed, we waren bij de files gebleven. Tegenwoordig is’t ook op de Phoenixbrug regelmatig buiten de spits ook file. Ik neem de brug dagelijks. ’t Is een gekend probleem. Zeker voor wie niet met de fiets rijdt. Je moet er 4 rijvakken over. Het afgebakende fietspad doet er niet toe. In Gent hebben auto’s op de grootste baan intrinsiek voorrang (enfin, dat is voor fietsers al gelijk, de overmacht telt).

Dus ook vorige donderdag rond 19u30 file op de Phoenixbrug. Ik (groene lijn) , komende van de Leiekaai, wordt doorgelaten door een oranjegele bestelwagen. Sympathieke man die ruim voor het fietspad stopt ipv er op. Geen bus op het eerste vak, ik rij door en kijk naar rechts om na te gaan of er verkeer van die kant komt. Op het punt waar ik oversteek kan er geen verkeer van links meer komen. FOUT! Een gehaaste jonge BMWer (rode lijn) die over de brug naar links wil, verliest zijn geduld en ziet de kans mooi om in volle vaart de brug over te vliegen en zodoende de file voorbij te schieten.

phoenix01

Onmogelijk voor mij die BMW te zien aankomen, bijna onmogelijk voor die BMW om mij te zien afkomen. De BMW schept mijn moto op. De hele boel in stukken verspreid over de brug. Ik lig daar ergens tussen… Het is niet te beschrijven wat er dan allemaal door je hoofd flitst. De meeste van de gasten die bij zo’n klap niet recht naar ’t crematorium gaan, eindigen wel in een rolstoel of met een zwaar letsel. Mijn benen reageren niet meer, dat is niet goed. In een flits aan seconden staan mensen rond je en gelukkig is de BMWer rationeel genoeg om ook de ambulance te bellen.

Zeer snel heeft de politie de zaak onder controle. De halve brug wordt afgezet en het verkeer wordt geregeld. Een korte tijd nadien komt de ambulance. Ik geraak nog steeds niet recht. Ik wil wel maar pogingen mislukken. Den brancard op naar Sint-Lucas voor verder onderzoek.

De moto en de rest van de scene wordt voor mij afgesloten. Achteraf wordt de moto getakeld naar Lybaert. Volledig om zeep. Was wel te verwachten. Ik kon door het dashbord mijn voorwielen zien. Da’s meestal niet zo positief.

En ik? Niets gebroken. Vele kneuzingen en een knie met een emmer water in. Duizelig, hoofdpijn, braakneigingen en bleek (hopelijk toch niet weer een hersenschudding). Door al dat vocht in de knie kan er niet vastgesteld worden wat er nu precies aan de hand is. Dat er iets niet OK is, is wel duidelijk. Anders zou er niet zo snel vocht in komen. Maandag terug naar het hospitaal…

Mocht er iemand van het stadsbestuur of lokale politiek dit bericht lezen, doe dan iets aan die fietsbruggen onder de grote kruispunten. Geef ’s toelating voor bromfietsen B (en daar hoor ik dus niet bij)  om ook daar aan lage snelheid door de rijden. Het zou al een stuk veiliger zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.