Niet voor gevoelige zielen…

Om even iedereen update te houden van de situatie na het ongeval van vorige week. Toch eerst effe zeggen dat deze blog niet echt geschreven is voor gevoelige zielen, dus als je nu al weet dat je er niet zo goed tegen kan, skip deze blog…

Vorige donderdag eindelijk de NMR-scan kunnen hebben. Normale wachttijd 1 maand, na aandringen van de specialist en wijzend op de opname op spoed toch al na een week op de planning geraakt. Ben zeker tevreden maar ge kunt er u toch wel vragen bij stellen dat zo’n belangrijke dienst (verdere analyse zonder beeldmateriaal is toch wel zeer moeilijk) zo’n achterstand oploopt…

Vrijdag naar de specialisten. Gelet op mijn vorige ervaring (de val met de fiets in de tramsporen) wou ik toch zeker ook ’s bij de neuroloog langs. Alweer die rubbermuts op mijn hoofd en daaronder de natte contactjes geperst om de hersenactiviteiten te gaan meten…

knie-hersenscan

Enorm lang moet je er niet echt naar kijken. Binnen de hersenactiviteiten zie je duidelijk dat de bovenste curve (linker hersenhelft) veel minder beweging geeft dan de onderste (rechter hersenhelft). Na wat extra vragen van de neuroloog blijkt snel dat ik tussen het zien van de oranje-gele bestelwagen en het liggen op de grond eigenlijk niets weet. Ben ik eerst naar voor geschoven en dan gevallen? Rechtstreeks van de motor geslingerd en dan de grond op? Ik weet het niet. Vermoedelijk ben ik met mijn hoofd ergens tegenaan gebotst. Of op het dashbord of door de slag op de grond.

Dit legt ineens uit waarom ik in het ziekenhuis sterretjes zag en later ook braakneigingen had. De schokgolf verstoort de hersenwerking en zodoende krijg je allerhande symptomen die zomaar “uit het niets” komen opduiken. Legt ineens de vlagen hevige hoofdpijn over de laatste dagen uit. Een duidelijke hersenschudding dus. Met als voorschrift veel mentale rust, zoveel mogelijk schermwerk vermijden, minimaal denkwerk en mocht ik buiten gaan, bij voorkeur een zonnebril aan om de prikkeling zoveel mogelijk uit te schakelen.

Ook alweer wat pillen om de werking van de hersenen te stimuleren en dus goh ha, rusten rusten rusten…

Allez, geen echt goed nieuws maar gelet op de vorige ervaring (het is mijn tweede hersenschudding op één jaar – ik heb nu elke kant ’s gehad) weet ik dat er op zich niet veel aan te doen valt, alleen met dat verschil dat ik er nu wel op tijd bij was. Onbegrijpelijk dat ook een spoedarts na zo’n klap niet de reflex heeft om aan te raden een neuroloog te raadplegen…

Van bij dr. Van den Abeele naar dr. Libbrecht (orthopedie). De verwachtingen zijn hier behoorlijk helder. Gelet op de beperkte pijn in de knie vermoedelijk de aankondiging dat de achterste kruisband van de knie is gescheurd. Het is nu nog te zien of die kruisband helemaal door is (=operatie) of die deels gescheurd is (=herstel met rust). Kruisbanden dienen om de stabiliteit van de knie te verzekeren. Er zijn 2 kruisbanden tussen dijbeen en scheenbeen. Een andere optie die bij een eerste onderzoek op de tast (vorige maandag) werd gesteld was dat mogelijk de meniscus zou geraakt zijn.

knie-kruisband

 

Onmiddellijk worden de foto’s van de NMR-scan er bij genomen en meteen is de kogel door de kerk: “dat lijkt op een mooie spaghetti”, zegt dr. Libbrecht. Uw voorste kruisband is gescheurd. “Helemaal door of stukje gescheurd?”, vraag ik nog. “Door, af. Kijk maar op de foto…spaghetti..”. Het zou normaal een rechte bundel vezels moeten zijn die het bovenste dijbeen met het onderste scheenbeen verbindt maar nu ligt er een bundel draden (idd net als een bord spaghetti) geperst tussen de 2 beenderen en aan het dijbeen hangt nog een streepje te bengelen.

“Maar ehm…”, vervolgt Libbrecht, “dat moet wel een ferme klap geweest zijn.”

“Wat u zegt, ik weet er alles van.”

“Kijk ‘s. Uw dijbeen heeft zichzelf in uw scheenbeen gedrukt. De vorm van de onderkant van uw dijbeen staat in uw scheenbeen. Ziet je dat putje hier? Dat is een stuk been dat weg is. Het past net in de onderkant van het bovenbeen. Dat legt ineens uit waarom de buitenkant van uw knie zo pijn doet wanneer er op gedrukt wordt, dat stuk is gewoon afgebroken.”knie-beenderen-1

Het scheenbeen is ook op verschillende plekken gebarsten onder de druk van het dijbeen.

Ik ben nu wel echt overtuigd dat ik het gehele ongeval niet bewust heb meegemaakt. Misschien maar goed ook. Ben ik eerst met mijn knieën tegen het dashbord geschoven en dan pas van de moto gevallen? Het zou kunnen uitleggen waarom de contactsleutel krom was en de helft van het binnenste deel van het dashbord weg is. Dat ik ergens op de ene of andere manier ook op mijn achterste gevallen ben, zoveel is ook wel duidelijk. Mijn staartbeen mag gerust in de plaaster…al is dat weer zeer moeilijk…

Enfin, conclusie van de rit: momenteel is het te voorbarig om een datum voor de operatie van de kruisband in te plannen. De bijkomende letsels (het is niet zoals een sporter die enkel zijn kruisband scheurt) zouden de revalidatie sterk bemoeilijken, misschien zelfs nog onmogelijk maken. Afspraak over 2 weken voor een nieuwe evaluatie van de toestand. Inmiddels krijg ik een stevige brace om en voel ik mij stukje bij beetje een échte Robocop worden…We kijken al rond voor een rolstoel en andere…

knie-brace

2 thoughts on “Niet voor gevoelige zielen…

  1. Goh Max! Sterkte met alle ongemakken…is het verkeer bij jullie zo erg? Volgende keer zet je je beschermengel op je schouder als je gaat rijden… Dag van het voorval…het was toch geen rokjesweer he?;-)

  2. Max the bionic man! Been there, done that, en het is echt niet wijs, ik ken het helaas. Vooral echt de voorgeschreven rust geven, want anders help je het opnieuw om zeep. Blah. Stomme BMW zeg!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.