Was het nu 70 of 90?

Ik doe geen enkele uitspraak over voor of tegen maar wil graag deze feitelijke vaststellingen meegeven rond de discussie of op N-wegen nu 70 of 90 mag gereden worden…

2 weken geleden reed ik van Gent naar Parijs en de dag daarna terug. Bij de heenweg was het helder weer en kon ik tot 130km/u rijden. Gemiddeld verbruik (diesel) rond de 7L/100km. Duurtijd volgens GPS 3u05, 299km, reële rijtijd (inclusief files, rode lichten, péage,…) 3u09. Goed gereden dus.
’s Anderendaags terug naar Gent…in de dikke mist. Maximumsnelheid 110. Ik stelde de snelheidbeperker in en reed dus geen moment sneller. Gereden tijd: 3u30, gemiddeld verbruik 5.5L/100.

Ander gegeven: ik rij regelmatig de baan Wetteren-Zottegem N42 af. Vanaf de E-40 tot het grote kruispunt in Zottegem (dus geen kleine baantjes): 9,2km.
Volgens Google rij je daar 10 minuten over. Google houdt rekening met variabele snelheidsbeperkingen.Ik bereken het louter wiskundig (dus geen snelheidsbeperkingen, geen rode lichten): aan 90km/u rij je over de 9.2km: 6,13minuten. Aan 70km/u wordt dat 7,89minuten, laat ons zeggen 2 minuten langer.

In het algemeen kan ik voor iedereen die een nieuwe auto koopt zeker zo’n snelheidbegrenzer aanraden. Het laat je toe om je meer op de baan te focussen zonder je zorgen te moeten maken over hoe snel je wel aan het rijden bent. Dat is niet alleen veiliger, het is ook economischer want je verbruik blijft veel stabieler. Je krijgt ook nooit nog boetes 🙂

washetnu70of90

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.