De snelheid der kunst

Youtubefilmkes gemaakt terwijl tekeningen/schilderijen worden opgemaakt, ik blijf het iets raar vinden. Ik begrijp dat een aantal mensen willen tonen wat ze kunnen. Ze willen laten zien dat ze van niets vertrokken zijn en iets prachtig hebben gemaakt en dat op 30 seconden…

En vooral dat laatste blijf ik een dubbel ding vinden. Want hoe snel je ook schetst, het duurt jaren voor je aan een niveau geraakt waar je ook iets deftig uit je hand schudt. Uren en uren oefenen. Het komt niet door er naar te kijken, door naar de academie te gaan,…het komt omdat het in je lijf zit en omdat je er ook op oefent. Net zoals de voetballer alles heeft moeten opgeven om die carrière in eerste klasse te maken. Het komt niet vanzelf, het is een specialiteit, een kunde, een kunst.

Bij wijze van goesting, smeet ik mij ook nog eens op een snelle schets. Ik pakte mijn schetspotlood en schetsboek er bij en toverde dit portretje op een klein halfuurtje op papier. Hopelijk vind je’t wat, ’t is eens iets anders dan het fijne detailwerk van de triptieken 🙂

2 thoughts on “De snelheid der kunst

Geef een reactie

