Gentse Feesten 2017 – dag 3

Vandaag nog wat overschotjes van het Puppetbuskerstheater. Gisteren had ik “alles” op één voorstelling na gezien. Dat “alles” kwam eerder toevallig en ik heb niet van “alles” de volledige voorstelling gezien, eerder en passant iets van gezien. Dus feitelijk had ik nog 4 voorstellingen te zien waarvan ik er 2 al in de voorbije jaren had gezien. De voorstelling van Janus neem ik later deze week nog wel ’s mee. Vandaag stond Jusco Mama met Les geometries du dialogue en het klassieke barokconcert in St-Jacobskerk op mijn programma.

Vrienden vulden het aan met het klassieke concert door De Verdammte Spielerei in de Sint-Baafskathedraal. Mijn madam die ging naar MiraMiro in de namiddag en daar hadden we afgesproken mekaar terug te zien.

Goed, maar eerst nog wat over Sint-Jacobs. Het concert was leuk. Ge moet natuurlijk wel voor klassiek zijn en ook een beetje voor barok. voor wie zich nu afvraagt wat klassiek barok dan wel is, ik geef u een paar namen mee: Vivaldi, Bach, Händel, Rachmaninov…om er maar enkele te noemen. Dat genre dus. Met Frank Agsteribbe op klavecimbel en Guido De Neve op barokviool was het een onderhoudend concert van hoge kwaliteit. Ik zag zelfs al een paar nog niet gepensioneerden in de zaal zitten, dat is ook altijd plezant.

Maar naast het concert is er ook kunst in de kerk. En daar hebben ze, voor wat mij betreft, toch zeker niet het niveau van vorig jaar gehaald. Mijn oprechte waardering om te kiezen voor de meer lokale kunstenaar maar van de foto’s kon enkel Wouter Maeckelberghe mijn aandacht trekken en vasthouden. Sommige andere foto’s vond ik zowel technisch als inhoudelijk ondermaats (maar ik laat eenieder vrij om te gaan kijken, kunst blijft iets persoonlijks). De foto’s van Frauke De Keyser spraken mij ook nog wel aan maar daar zit meer nostalgie achter dan kunst. Toch best leuk om naar te kijken.

En daarna was er het dan doorstappen naar de Sint-Baafskathedraal voor het concert van De Verdammte Spielerei…Jaaaaaaaaaaaaren geleden dat ik nog een kerk, laat staan een kathedraal, zo vol mensen heb zien staan. Alle stoelen waren bezet en achteraan stonden rijen mensen die toch nog naar het concert wouden kijken. En ze hadden groot gelijk om te blijven staan. Ook hier een erg mooi concert van een totaal ander genre dan een uurtje ervoor maar wel kwalitatief. Naast de foto’s laat ik van beide concerten ook wat filmkes. De opnamekwaliteit is niet alles, maar goed, dat is van ergens tussen het volk opgenomen.

En dan was er nog “Les géometries du dialogue” op de Kalandeberg. Een moeilijke keuze want ik moest vrienden laten kiezen tussen deze voorstelling en die van Millefeuilles. Ondanks dat Les géometries…een best goede voorstelling was met een sterke coördinatie denk ik dat ik er toch wel goed aan gedaan had hen naar Millefeuilles te sturen. Dat niveau lag, volgens mij, toch wel een beetje hoger. Maar Les géometries…was daarom geen slechte voorstelling. De 2 actrices hebben beiden een zwarte doos op hun hoofd die ze tijdens de voorstelling animeren met gezichten. Een mooi samenspel en gecoördineerde actie tot ze finaal één gezicht schijnen te worden.

Na mijn (voorlopig) laatste voorstelling op de Kalandeberg, hup naar Macharius om aldaar mijn gemalin en erfgenaam te ontmoeten samen met Antwerpse vrienden die ook ’s komen kijken naar hoe groot onze parking wel is (ah, ja, ’t staat hier vol velo’s, ’t is ni moeilijk 😉 ). De kleine daar gouw nog efkes in bad gestoken en zodoende kon die ook weer fris en gewassen naar huis.

 

 

Geef een reactie

