Nu de schets klaar is, zet ik in op Galatea. HAHAHA…Ik typte “Galateau” ipv Galatea, een freudiaanse verspreking? Misschien moet ik maar gaan voor een koffie met een taartje 😉
Maar het gezicht van Galatea dus. Ik ben verliefd op de schets. Ik ben er helemaal weg van en ik zie het helemaal zitten. Dat komt goed. Yes! Het is belangrijk dat de centrale figuur 200% goed zit. Alles draait om Galatea, zowel in beeld als in het verhaal. En dat is geen evidentie; de figuur staat op 3/4 (wat al meer voorkomt) maar kijkt tegelijk naar boven (alweer een hoek) en staat helemaal getorst tegenover haar lichaam. Dat geeft een aantrekkelijke dynamiek maar een f*cking moeilijke pose om een gezicht te tekenen. Ik geef toe dat ik dat niet gewoon ben.
Een chrono van de evolutie van het gezicht. Ik ben niet content over het licht waar ik nu in werk. Het is te donker in de living en de spots geven een te geel (3000K) licht. Dringend nood aan een sterke daglichtlamp.
Mooi om de ‘Geboorte van Galatea’ van dichtbij mee te maken. Maar wat me het eerst opviel … je bent linkshandig. Niet dat dat er iets toe doet maar dat was het eerste dat ik zag. En een ‘tablet’ op de plaats waar je een ‘palet’ verwacht (mocht je schilderen met olieverf). Werk ze.
jup, linkshandig. Dat doet er eigenlijk wel toe hoor. De volgorde van opbouw is wel een klein beetje anders en je ziet het ook wel aan de manier van lijnen trekken (zie mijn struggles met de tekening van rechtshandige Bruegel)
Op de tablet staat mijn foto van het origineel. Ik heb een redelijk goed geheugen maar ik ken het schilderij (nog) niet van buiten *LOL*