KW49: Een boontje voor de pub

Ik bespreek in mijn blogs meestal kunst met een finesse. Kunst met zin voor realiteit. Oog voor schoonheid…”la beauté”. Maar ook telkens met een dieper onderliggende boodschap. Zelden zijn het portretten om het portret (om mee te stoefen zoals we zeggen). En meestal situeert het repertoire waar ik het over heb ergens tussen de jaren -500 – 500, 1450 – 1650 om dan een sprongske te maken naar figuratieve kunst uit de jaren vanaf 1850.

Bij deze blog wil ik het eens hebben over een recent werk dat met enige finesse is gemaakt, zeker ook voor realiteit kent en absoluut een onderliggende boodschap mee geeft. En toch is het totaal anders dan wat ik “standaard” zou bespreken op mijn blog.

Een café zonder bier: The Beanery. Een installatie te zien in het Stedelijk museum van Amsterdam (SMA). Het SMA is zo wat het SMAK van Amsterdam met een vergelijkbare attitude. In alle bescheidenheid kan je de website van het SMA vinden onder de link https://www.stedelijk.nl/

Maar dus The Beanery als onderdeel van het SMA. Toch wel iets wat je moet gezien hebben. Verhaal: op een dag zit Edward Kienholz – installatiekunstenaar – in zijn favoriete café ergens in Los Angeles en leest daar op zijn gemak de gazet. De kop van de voorpagina “kinderen doden kinderen in Vietnam” treft hem zo hard dat voor Edward de tijd stil blijft staan. Alles wat hij op dat moment ziet, ruikt, hoort, voelt wil hij vastleggen om te duiden hoe sterk hij gegrepen is door die krantenkop en hoe onwezenlijk hij het bericht (en daarmee oorlog) vindt.

Edward Kienholz maakt in zijn installatie het hele café Barney’s Beanery na met bezoekers zelfs met een streepje omgevingsgeluid dat hij heeft opgenomen in zijn café. Het moet zo precies zijn dat hij inderdaad ook de geur van het café zo precies mogelijk imiteert en verdampt doorheen zijn installatie. Alleen met dat verschil dat alle cafébezoekers in plaats van hun hoofd/gezicht een klok hebben. Die klok staat vast op 10 na 10. Waarom dat zo is, is niet duidelijk maar belangrijkste is dat de tijd blijft stil staan. (Ik herinner me ooit ook een reeks rond de stilstaande tijd te hebben gemaakt en toen stond bij de mij de klok op 10 voor 2, zelfde wijzerstand maar dus kleine en grote wijzer gewisseld).

Dus ben je in Amsterdam, dan is een bezoektip toch het Stedelijk Museum Amsterdam en dan ga je maar ’s ruiken in The Beanery.

meer info op https://www.stedelijk.nl/

Een virtueel bezoekje aan het museum kan je via deze link: https://www.instagram.com/stedelijkmuseum/ of met meerder video’s via https://www.youtube.com/playlist?list=PLGKMqvtYsgVnjEaUIj_1h2fc-Hv4UrKk0

bron: Man en Kunst

3 thoughts on “KW49: Een boontje voor de pub

  1. In meer dan 90% van alle horloge (klok) reclames zul je de wijzers aantreffen op 10 na 10 of 10 voor 2. Mijn uitleg: dat lijkt op een vrolijk gezichtje (smiley) dus een positief gevoel. Koop jij een horloge met de wijzers op 20 na 7?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.