De triptieken

Na het Lilith-project ben ik in 2016 op zoek gegaan naar een volwaardig vervolg op het verhaal van de jonge vrouw die in het Aards Paradijs ijvert voor gelijke kansen en gelijke rechten voor elke vrouw.

Van bij het begin was duidelijk dat het nieuwe project zou vertellen over het leven na de exit uit het Aards Paradijs.
Het verhaal loopt over 3 triptieken van de eerste ongeveer 300cmx100cm (open) meet en ze omvatten elk minstens 5 tekeningen (3 langs de binnenzijde en 2 aan de buitenzijde).

Het grootste verschil met het paradijselijke leven is de sterfelijkheid. Dat kwam snel, gemotiveerd door de werkelijke dingen des levens, naar boven. De eerste triptiek waaraan ik begon te werken was dan ook de triptiek rond de dood, afscheid, verdriet. Wie dood zegt, zegt eveneens onsterfelijkheid, hiernamaals (waarmee de link naar het Aards Paradijs weer is gelegd). En dan zeg je ook hoop, levensvreugde en genot. Al deze thema’s werden verwerkt in de eerste triptiek. Het centrale paneel van de triptiek werd voor het eerst geëxposeerd in het poortgebouw van de abdij Herkenrode te Hasselt tijdens de Sehnsucht-expo’s van Kunzthuiz (mei 2017).
De hele triptiek met zijpanelen was voor het eerst te zien op Sehnsucht-Drongen (nov 2017).

Na de eerste triptiek volgen nog 2 andere triptieken: de triptiek van het leven en de triptiek van de liefde.

Wil je de hele evolutie van de triptieken volgen, dan kan je dat doen via onderstaande blogberichten opgedeeld in categorieën per triptiek:

Triptiek van het leven: in opbouw
Triptiek van de liefde: nog niet gestart
Triptiek van de dood: https://maxvanhemel.wordpress.com/category/kunstlogs/sehnsucht-pieta/

> terug naar overzicht catalogus

Triptiek van de dood
centraal paneel uit de Piëta-triptiek

 

Advertenties