Triptiek van de dood: buitenpanelen

De buitenpanelen van de triptiek van de dood zijn frivool, vol leven. Dansende vrouwen genieten in het zonlicht van hun onbezorgde vrijheid. Een andere jonge vrouw zit verleidelijk op een sofa. Ze houdt een roos in de hand. Naast haar rust een hert in het groene gras. De natuur bruist van het leven.

De buitenpanelen zijn tegelijk ook een aanzet voor wat zal komen. De dansende vrouwen zijn nornen. Ze bepalen ons lot door het weven en breien van levensdraden. Artemis (rechts) is de godin van de jacht (hier symbolisch voorgesteld via de roos die zowel de emotionele jacht voorstelt als het bloedrode van de jacht) als de godin voor de zwangere vrouw. Dit verwijst rechtstreeks naar het middenpaneel want bij het leven schenken is de confrontatie met de dood onvermijdelijk. Het hert is mogelijks gewond of verzwakt.

De tekening bestaat uit 2 delen die de buitenkanten van de panelen versieren. Terwijl vroeger dikwijls gekozen werd om de buitenpanelen erg bescheiden en sober (meestal grisailles) te houden, kies ik er voor om de buitenpanelen erg fel van kleur te maken. Zo wil ik het contrast met de sobere binnenpanelen maken.

Meer lezen over de triptiek kan je via deze link:https://maxvanhemel.wordpress.com/category/kunstlogs/sehnsucht-pieta/

Meer lezen over Nornen kan je hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Norn_(mythisch_wezen)
Meer lezen over Artemis kan je hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Artemis_(mythologie)

> terug naar catalogus