Gentse Feesten 2015 – dag 9

Tweede weekend van de Gentse feesten en men had ons beloofd dat dat nog ’s een volwaardige Puppetbuskersdag zou worden met vele nieuwe voorstellingen.

Om 11u de dag starten met een “lezing” door Freek Neirynck over de geschiedenis van het poppentheater. Luk De Bruycker had het eerder deze week al over de geschiedenis van Pierke, Freek leidt ons in in de algemene historie van het poppentheater. Freek weet vele feitjes te vertellen maar vertelt ook vanuit zijn ervaringen van de vele lessen die hij in het buitenland heeft mogen geven.

freek

Het blijft wel bij een lezing en dat is een beetje een gemis. Toch blijft de kwaliteit stand houden en is deze lezing alweer een interessant moment in de Gentse feesten.

Na deze uiteenzetting heb ik nog wel wat tijd om te eten. Mijn volgende programma is pas om 14u. Op ’t gemak een bio-picknick op het Laurentplein meenemen. En oh, maar ’t is niwaar, voor de 3e keer “Banana Split”. Het wordt al meer een gekende voorstelling. Omdat er nog wel wat tijd is, zet ik mij naast het bestuur van het Puppetbuskersfestival voor een vergadering onder belangrijke mensen. We plannen ineens het contract om ook volgend jaar een Puppetbuskers te houden op het Laurentplein.

EFTCbestuur

Maar het blijft regenen en het is daardoor ook kouder geworden. Op mijn weg naar het Belfort loop ik nog snel langs Jack & Jones voor een soldenpull. Om het einde van de solden te zijn is het weliswaar een echte mooie pull geworden en dat voor slechts 18euro. Ineens is het dus ook een stuk warmer en kan ik weer voort. De 2 voorstellingen in de caravannen ( Scopitone “Ze Patrecathodics” en Kiosk Theatre “Miniature”) worden aaneensluitend getoond. Door de regen staat er geen wachtrij en kunnen we van de ene keet in de andere stappen. Het zijn beide zeer verschillende voorstellingen. De ene vertelt het verhaal van Blauwbaard (je weet wel, die met die sleutel van het kleine kamertje waar je niet in mag) en de andere vertelt over iets als een gepluimde kip. Niet dat ik het niet begrepen heb, toch wel, maar ik wil het ook niet allemaal spoilen 😉

 

En toen was er weer regen en tijd voor een warme chocomelk…

En de chocomelk duwt de wolken weg, opklaringen. Daar maken kip en slager gebruik van om op the Green hun ei te komen leggen. Wanneer het ei maar niet schijnt te komen haalt de slager zijn groot bijl boven en is meteen ook het hek van de dam. Een grappige voorstelling waarin iedereen schijnt te rennen voor zijn leven. Of er nog uiteindelijk kippesoep of een ei komt, dat moet je zelf maar ’s gaan bekijken bij Figurenkombat “Huhncgens neue Welt”

Ik miste gisteren nog de Portugese versie van Punch en Judy (Red Cloud Puppet “Teatro Dom Roberto”), deze keer met een barbier en een stier. Helaas, ook dit verhaalloos gemep kon mij niet boeien. Dat ligt eerder aan mij dan aan het genre. Wie graag Punch & Judy-toestanden ziet of kleine ettertjes in huis heeft, mag dit zeker niet missen 🙂

GF15090087

En toen waren er tussen de buien nog de leuke kiekjes en vele andere zaken “te zien”…

2 gedachten over “Gentse Feesten 2015 – dag 9

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.